De Zorgondersteuners heeft als doelstelling om persoonlijke en hoogwaardige dienstverlening te bieden aan zorgvragers in hun eigen vertrouwde omgeving. Om dit te doen, bemiddelt De Zorgondersteuners tussen zelfstandige zorgverleners en cliënten. Bij De Zorgondersteuners zijn normen en waarden van groot belang, aangezien zorg draait om het behandelen van mensen. Deze Algemene Richtlijn geeft richting en beschrijft wat zorgvragers van hun zorgverleners kunnen verwachten, en vice versa. De richtlijn bevordert professioneel, verantwoordelijk en integer gedrag.

Doel en uitgangspunt Deze Algemene Richtlijn is bedoeld om duidelijkheid te geven over de waarden en normen die voor De Zorgondersteuners belangrijk zijn. Het uitgangspunt is dat zorgverleners zich ten opzichte van hun cliënten, andere zorgverleners en partners professioneel gedragen. De belangrijkste doelstelling van deze Richtlijn is het beschermen van zowel zorgverlener als zorgvrager. De Algemene Richtlijn is bedoeld voor ZZP’ers die bij De Zorgondersteuners ingeschreven staan, zorgvragers en samenwerkingspartners. Deze Algemene Richtlijn is terug te vinden op de website van De Zorgondersteuners.

  1. Respect De Zorgondersteuners streeft naar een respectvolle omgang tussen ZZP’ers en hun cliënten. Er wordt geen enkele vorm van agressie, discriminatie of racisme geaccepteerd. Sekse, leeftijd, ras en levensbeschouwing worden gerespecteerd. ZZP’ers dienen zich te houden aan een passende en representatieve dresscode tijdens werkzaamheden bij cliënten. In geval van uitzonderingen op de regel dat agressie niet getolereerd wordt, dient er een behandel- of zorgplan opgesteld te worden waarin is opgenomen in welke mate het uiten van agressie mogelijkheid is.
  2. Privacy De Zorgondersteuners verwacht dat ZZP’ers en zorgvragers elkaars privacy respecteren. ZZP’ers dienen vertrouwelijk met klantgegevens om te gaan en deze uitsluitend beschikbaar te stellen aan degenen die direct betrokken zijn bij de zorg- en dienstverlening. Het is niet toegestaan om gevoelige persoonsgegevens, zoals namen van cliënten of persoonsnummers, via onbeveiligde wijze te communiceren conform privacyregelgeving. Hieronder valt bijvoorbeeld het gebruik van WhatsApp om persoonsgegevens te versturen.
  3. Hygiëne De Zorgondersteuners streeft naar een verzorgde en hygiënische omgeving en vertoning. Sieraden en lange (kunst)nagels kunnen als onhygiënisch worden gezien en bovendien als onprettig of pijnlijk worden ervaren wanneer deze in contact komen met de huid van de cliënt. ZZP’ers wordt daarom aangeraden om hun nagels geknipt en schoon te houden, geen nagellak of kunstnagels te dragen, en sieraden te vermijden die in aanraking komen met cliënten of hun omgeving. ZZP’ers dienen schone en verzorgde werkkleding te dragen en te vermijden te roken in werkkleding. Indien relevant en gepast, dienen (wegwerp)schorten gebruikt te worden om de werkkleding schoon te houden.
  4. Veiligheid en gezondheid De Zorgondersteuners verwacht dat ZZP’ers op de hoogte zijn van de algemeen geldende protocollen omtrent veiligheid, gezondheid, en hygiëne. Het gebruik van drugs, alcohol of sigaretten tijdens de zorgverlening is niet toegestaan.
  5. Toezicht en sancties
    De Zorgondersteuners hecht grote waarde aan het naleven van de Algemene Richtlijn. Indien een ZZP’er hier niet aan voldoet, kan dit gemeld worden bij De Zorgondersteuners. Deze melding wordt vertrouwelijk behandeld en er wordt gekeken naar mogelijke oplossingen of maatregelen om de situatie te verbeteren
  6. Gebruik van eigendommen door ZZP’ers
    De Zorgondersteuners verwacht dat alle eigendommen van zorgvragers of collega-zorgverleners/collega-ZZP’ers uitsluitend worden gebruikt voor zakelijke doeleinden. Er wordt zeer zorgvuldig omgegaan met deze eigendommen en er worden geen risico’s genomen ten aanzien van verlies, beschadiging, misbruik of diefstal. Als ZZP’er via De Zorgondersteuners beschik je over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering die in geval van schade of misbruik mogelijk dekking biedt.
  7. Ongepaste betalingen
    Het is niet toegestaan geschenken, giften, uitnodigingen of gratis diensten te geven of te ontvangen. Dit kan een belangenverstrengeling creëren en aansprakelijkheid en gevolgen hebben voor alle betrokken partijen. De Zorgondersteuners verlangt dan ook van alle ZZP’ers dat zij zich onthouden van dergelijk gedrag en de integriteit en objectiviteit van hun werkzaamheden te allen tijde bewaken.